onsdag 4 maj 2011

HJORTKÖTT OCH KEMI

Sådär ja...har slagit mig ner vid bloggen, satt igång ett gäng vackra sånger med katethegreat19 på youtube, tänt ljusen bredvid mig och försökt gömma popcorn, godis (äckligt som fanken men jag köpte det i ett svagt ögonblick så nu måste jag ju försöka trycka i mig det) och en styck guinness-flaska (flaska?!) bakom lappisen... Det är ju faktiskt lillördag, och på väg hem från jobbet idag kom jag på att jag blev så himla sugen på ölkorv, vilket gjorde att jag också blev sugen på öl! Jag! Men jo, så det blev en guinness och en porter. Tyvärr åt jag en helt gigantisk bakad potatis med tillbehör till middag, så det finns ingen chans att det blir någon ölkorv nu inte...dock är jag en öl fattigare.
Jag måste lära mig att inte äta så fasligt mycket. Jag äter verkligen med ögonen, och det har nu lett till att kocken i köket på jobbet har rätt så roligt åt mig när jag alltid lyckas äta precis en portion för mycket, så att jag sedan i stort sett faller i koma under min rast...plus att jag på väg dit väser "sluta göra så god mat!!" Är det inga barn i närheten så kanske det till och med pressas in ett litet svärord i den meningen. Men det är inte så ofta.

Jag såg en bit av ett program idag som handlade om kemi. I avslutningen sa de att det är av största vikt att pressa det periodiska systemet (genom att lyckas skapa nya grundämnen). Detta skulle kunna göra att vi någon gång kanske förstår Universums alla hemligheter... Varför måste vi verkligen veta allt? Varför? Varför? Jag tror att en av människans allra innersta kärnor består av nyfikenhet, och det är väl bara bra, men vissa saker borde få vara i fred. Vår nyfikenhet har skapat så många helt fantastiska upptäckter och uppfinningar, men den har också orsakat så ofantligt mycket lidande, bara för att vi inte kan lägga band på oss och se var gränserna går. Vissa upptäckter vi har gjort borde vi bara vara glada över men sedan lämna, tycker jag. Jag vet, det ligger verkligen inte i människans natur att först vara nyfiken, göra upptäckter, och sedan lämna den kunskapen. Lägga den åt sidan, arkivera den och inte utnyttja den. Men se vad som hände i Hiroshima och Nagasaki på grund av vad man upptäckte inom kemin. Och det är bara ett exempel. Men, jag ska kanske inte klaga. Det är mycket vi hade varit utan ifall vi inte haft vår nyfikenhet. Trist bara att allt vi gör alltid måste gå till sådana ytterligheter..

Nu ska jag gå och mumsa på lite hjortkött jag köpte idag till pålägg...jag tänkte inte på hur mycket jag tog...det kostade mig 79 spänn...jag hade inte tänkt att det skulle gå på så mycket, kan jag tala om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar