söndag 25 september 2011

MAGISKA TING

Den magiska hösten är här och jag njuter! Ikväll ligger dimman Londontät, dämpar alla ljud, skapar en underbar myskänsla och eggar fantasin... Jag ler stort varje dag när jag ser träden skifta i brinnande rött och gyllene gult mitt bland allt det gröna, och jag insuper den klara luften som vore den en kristallklar dryck. Jag vill fylla kyl och frys med höstens råvaror och jag vill laga middagar på smakrikt viltkött, jag vill göra mustiga grytor och njuta av bär och svamp. Idag gjorde jag åtminstone rårörda lingon, det får väl vara en start i alla fall =)

Igår hade jag en härlig kväll hos Pernilla och Steve, där jag också träffade Steves två bröder som är på besök från England. Mycket trevligt, men det lustigaste var ändå idag när jag pratade med Pernilla; vi pratade lite om gårdagen och hon sa "kommer du ihåg att jag för en tid sedan sa till dig att det var viktigt att du kom och fick träffa dem, för någon av dem kommer säga eller göra något som kommer påverka ditt liv?" Jag mindes det faktiskt om än lite diffust, men det finurliga är att jag faktiskt fick en bok av en av bröderna, och jag skulle ju helt klart gissa att det är den boken som är det Pernillas känsla syftar på. Boken heter "The Age of Wonder - How the Romantic Generation Discovered the Beauty and Terror of Science" och jag har en glasklar känsla att boken är helgrym och att jag kommer älska den... Såhär har en person recenserat boken på Amazon:

"I'm not a scientist. I have only a passing interest in the history of science. However, I'm c250 pages in and I am gripped. Holmes has the narrative skill of a great novelist, conjuring worlds and characters out of what could have so easily have been dry facts. Starting with Joseph Banks' experiences in Tahiti (he travelled as part of Cook's expedition), Holmes takes the reader into the mindset of the European encountering new, unknown worlds. In particular - in this case - their complex responses to the Tahitians' more open attitudes towards sex and sexuality. And that is one of the greatest strengths of the book. Whether it's dealing with Herschel and the discovery or Uranus or Davy and his lamp, The Age of Wonder is as much about the late 18th/early 19th century mind as it is about the science and scientists. Indeed, the book sees science through the eyes of the romantic movement (and a Britain in love with romanticism), so Coleridge, Keats and the Shelleys become major players in the narrative. Despite the focus on Herschel and Davy and their particular discoveries, the reader is compellingly immersed in a far wider exploration of ideas and culture in this period. The widespread excitement that scientific discovery generated is palpable and you can't help feeling that we have lost something very important in a world where science and the arts are so often perceived as near polar opposites. Wholeheartedly recommended to anyone in search of a rattling good read this Christmas, especially those who don't think that science is their pigeon."

Nu går ju jag igång på både vetenskap och "o-vetenskap" men åh vad jag ser fram emot att läsa den här boken! Om några dagar dimper den ner här hemma och jag kommer (fortsätta) vara oerhört tacksam mot herr J Mallett =) 

Nä hörrni, jag hade gärna fortsatt skriva här men om fyra minuter börjar en dokumentär om Machu Picchu som jag absolut ska se! MP är ett av de där ställena i världen som har en alldeles speciell dragningskraft hos mig, någon liten sträng inom mig börjar vibrera så fort jag ser bilder eller hör om denna helt oerhört vackra och magiska plats.

 

2 kommentarer:

  1. Låter som en underbar bok! Och t.o.m. jag som känner lite smått agg att hösten redan är här blir helt inspirerad av dina höstrus med all god mat och tankar! Kram!!

    SvaraRadera
  2. Jag berörde "ödet" som ämne i min blogg för några dagar sedan...
    Är det vad ett möte gör med oss eller vad vi gör av ett möte som är ödet? ;)

    SvaraRadera