lördag 29 oktober 2011

VADDÅ MISSTAG?

Ibland bara händer det! Tyvärr inte att man vinner de där miljonerna (vilket jag självklart ändå tänker göra inom kort, jag bara bidar min tid), men väl insikter som utkristalliserar sig på både enkla och nästan simpla sätt. Idag var jag för första gången på "gamla Mairo" i Ronneby; butiken som numera tydligen heter Minta. Ursött ställe och överfullt av både vackra och söta ting, mycket av det precis i min smak. Mitt bland alla prylar så hittar jag en sådan där skylt i typ zink eller något, med några visa ord på. Och de var verkligen visa, åtminstone för mig och just nu. Orden lyder såhär: "I don't make mistakes, only variations." Jag upptäckte att jag inte kunde lägga ifrån mig skylten och det slutade med att jag hade den med mig hem. För vem är det som avgör om det är just misstag jag gör? Vad är ett misstag, vad är ett fel? Kan något verkligen vara fel? Andra kanske kan tycka det, men jag väljer att se konsekvenserna av mina val som erfarenheter. Och när jag tog upp den här skylten och orden fastnade i mitt inre så insåg jag nog att jag nog alltid har gjort just det - velat se beslut och val som erfarenheter istället för fel eller misstag. Och jag köpte skylten för att jag vill påminna mig om den lilla sanningen. Självklart måste jag alltid ta ansvar för mina val och konsekvenserna de ger, men att omvärdera hur jag ser på utgången tror jag är oerhört viktig.     

För att avsluta lördagsbloggen kommer här en rolig låt med Florence + the machine!

1 kommentar: