tisdag 1 maj 2012

VECKANS TIPS!

Nu kan jag inte hålla mig längre - jag har en tid funderat på att ha ett "veckans tips"-inlägg här på bloggen, med olika tips på ting som snurrar i mitt huvud. Det kan vara tips om precis allt, stort som smått, och den här veckan är det just något smått som jag vill tipsa om - nämligen havtorn! 


Detta gyllene lilla bär är ett riktig smycke bland alla sommarbär, full med både vitaminer och antioxidanter. Det sägs även förebygga åldrande, ge vacker och elastisk hy, vara bra mot eksem samt lindra solsveda. Inte helt dumt =) Första gången jag smakade havtorn "på riktigt" var i Skagen förra sommaren, där de silvriga buskarna växte längsmed de steniga och sandiga stränderna. Den är rätt syrlig, vilket jag ju älskar, och jag skulle nästan vilja jämföra smaken med en syrlig qumquat. Den är så god! 

Såhär beskrivs havtorn av tidningen Hälsa:

Havtorn
Var: Växer ganska allmänt i Sveriges kusttrakter. Men bären är svåra att plocka, eftersom busken har vassa tornar. I plantskolor finns mer lättskördade varianter.
Hälsoeffekter: Havtorn har länge använts i folkmedicinen i Kina och Ryssland, bland annat mot besvär i hud och slemhinnor. I hälsokosthandeln kan man köpa kapslar med havtornsextrakt som uppges hjälpa vid torra slemhinnor i underlivet, muntorrhet och torra ögon.
Näring: Vitaminerna C och E, A-vitaminets förstadium betakaroten och olika flavonoider.

(www.halsa.se)

Så havtorn är min nya bärfavorit, den finns att köpa fryst och ekologisk för knappt 30 kr. Polaricas havtorn är plockade i Estland, men eftersom det ligger relativt nära oss, och jag inte sett något annat märke som säljer de här bären, så väljer jag att tycka att det är mycket bättre än om de plockats mycket längre bort. 

Mina havtorn halvtinar jag i en skål för att sedan mumsa på tillsammans med Risentas underbara müsli, yoghurt, fler halvtinade bär om jag har några hemma, och ringlad honung - yummie, en perfekt frukost!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar