onsdag 8 juni 2011

ITALIAN EVENING

Vi har så äntligen haft vår härliga sommarfest på jobbet, för barnen och deras familjer. Det blev en toppeneftermiddag, allt flöt på och föräldrarådet hade ordnat och fixat så himla mycket bra och fint! Jag är så oerhört tacksam för alla goa föräldrar vi har, och som jag sa till en av dem - jag har ännu inte vågat titta på vilka olika datum 6-åringarna slutar hos oss, för det kommer bara brista för mig ändå när man ska säga hej då för sista gången...även om vi kommer se flera av dem ändå eftersom sju av nio börjar på skolan mitt över gatan. Men ändå, det blir liksom inte som...det alltid varit. Det spelar ingen roll om jag hängt med barnen sedan de var små eller "bara" de senaste åren, det sliter lika mycket i hjärtat, och jag vet ju att det kommer vara åtminstone ett par gånger när tårarna kommer spruta... I alla fall. Nu när jag är tillbaka hemma så kopplar jag av totalt genom att strunta i att titta på mitt saldo och istället har jag shoppat loss på en flaska supergott prosecco (Sesto Senso från Italien, mumsigt gott) och en härlig italiensk blandning...gröna vitlöksoliver, skurna bitar Grana Padano och så en god baguette som jag doppar i olivolja och lite flingsalt...jag skiter fullständigt i att oliver, ost och baguette tillsammans kostade 90 flippin' spänn. För jag njuter! Fasen, halva nöjet är ju att veta att jag spenderat lite gott på mig själv hihi =) Och denna ljuvliga lilla kvällsstund med italienskt tema tar mig direkt tillbaka till Toscana, resan dit för att fira vänner till familjen...de underbara luncherna/kvällsmåltiderna på vingården, med fantastiska människor runt mig, kvällssolen som värmde och fälten fulla med vinrankor nästan vid mina fötter...jag önskar jag kunde lägga upp en av mina egna bilder därifrån, men då hade jag ingen digitalkamera, så...tyvärr. Men fantastiska minnen är det! <3 Och by the by - ni kan inte fatta hur förvånad jag är över att det nu ligger fem - snart sex - olivkärnor på mitt lilla "kärnfat", och att jag numera köper dessa små tingestar för att jag tycker de är himla goda!! Helt galet ;)

Men seeeee vad jag hittade - inte behöver jag några egna bilder inte - här är kära Villa Bouninsegna! Helt galet vackert...och citronbuskarna! Citronbuskarna!! =D

Det var här vi mumsade på alla de lätta, läckra italienska läckerheterna...som jag mumsar på ikväll. Fast det är liksom inte riktigt samma känsla i Karlskrona som i Rapolano Terme...eller strax bredvid *s*

Skulle ni åka just hit så ska ni minnas att man absolut inte får ta ut bord eller andra möbler från husen för att ställa till underbar födelsedagsmiddag på gården (de är faktiskt gamla, borden alltså) - men har ni tur så berättar de inte det förrän morgonen efteråt. Italienarna har åtminstone känsla nog att inte avbryta folk som har kul =)

MITT BADRUM!!!!!!!!!! Mitt ÄLSKADE badrum!!! Satan. Ja faktiskt. Jag fattar inte hur man kan älska ett badrum så mycket som jag älskade just detta. Kanske för att det var en del av ett underbart rum jag hade helt för mig själv (om man bortser från någon som jag inte kunde se men som absolut ställde sig vid min säng och osade närvaro hur många gånger som helst). Kanske för att det var så attans fräscht. Kanske för att jag fann den sötaste lilla ödlan i hela världen där inne. Eller kanske för att kaklet var från Florens (äkta info direkt från en av vingårdens ägare)....och det var faktiskt helt otroligt sött =) <3 

4 kommentarer:

  1. Åh, jaaaa, så underbart det var!!! Och ditt badrum som du fotograferade på längden, tvären, diagonalen och jag vet inte vad! Längtar tillbaka - eller Umbrien, kanske.......Puss!

    SvaraRadera
  2. Det låter som en resa som borde göras. Jag kan riktigt uppleva charmen med Italien genom din beskrivning trots att jag aldrig varit där. Fast badrummet påminner ju rätt mycket om ett charmigt, litet badrum med en liten kattlåda i...
    så det måste vara ödlan. ;-)

    SvaraRadera
  3. Haha, och tydligen var det fler som tyckte badrummet var värt att plåta! Ja Umbrien lät ju helt otroligt när jag läste om det hos er - får man följa med dit om ni åker? <3

    SvaraRadera
  4. Åhhh du får mig så inspirerad gumman! Jag vill också åka till Italien...det står näst på min reslista tror jag! Kramar på dig!

    SvaraRadera