lördag 2 juli 2011

RIKEDOMAR

Nu skulle jag vilja skriva lite om rikedom. Frågan om vad det är har följt mig under många år, men kanske inte alltid så uttalat. Men när jag ser tillbaka på vilka frågor som jag brottats med i mitt eget liv och när jag ser på allt från mina vänners liv till hela den stora världen omkring mig, så tror jag att frågan kring vad rikedom är för oss är en av de största frågorna vi har att ta ställning till i livet. Den går så djupt och jag anser att våra svar på just den frågan också gör att vi samtidigt svarar på flera andra frågor som är viktiga för oss - vilka vi är, vad som är viktigt för oss och vad vi strävar efter...

Vad är RIKEDOM för dig?

Och nu menar jag inte "vad hade du gjort om du hade en massa pengar?"; jag söker ett djupare svar, ett som går långt längre än till bara ekonomiskt välstånd.

För mig är rikedom något annat. Det är inte att vara omgiven av och ständigt uppdatera mina tekniska prylar, det är inte att kunna sticka iväg på långväga resor eller handla nya kläder och saker hela tiden. Även om allt det där såklart är väldigt roligt och kan få mig att känna att jag för en stund lyser upp mitt liv med något nytt och spännande oavsett om det är stort eller smått. Men att ha många saker är inget jag eftersträvar eller längtar efter eller prioriterar, utan det blir just guldkanter någon gång ibland när jag väl lägger undan pengar till det.

Jag tror att mycket av det jag upplever som rikedom finns inom mig. Jag ser det som en underbar rikedom att känna den trygghet och det lugn jag upplever inför livet, det är som en brunn att ösa ur och som sällan gör att jag känner mig riktigt i obalans. Jag kan i och för sig allt som oftast känna mig osäker inför de mest vardagliga situationer i livet, och ju äldre jag blir desto mer känns det som att jag egentligen inte har en aning om något, men det där är en osäkerhet som ligger på ett helt annat plan.
Jag är så oerhört tacksam att jag fått förmågan att kunna uppleva total lycksalighet över de minsta små ting, och att jag fått känslan för naturen och Jorden som gör så stora delar av mitt liv i det närmaste magiska. Jag ser och känner och upplever med hela mitt sinne, och det är rikedom för mig.

När jag ser på världen runt omkring mig, på världens ledare och hur vi behandlar varandra och vår värld, så blir det tyvärr så uppenbart att de flestas syn på rikedom handlar om just pengar, inflytande, makt och herravälde över både land och människor. Men jag tror fortfarande på den lilla människans möjligheter att påverka, att många små bäckar faktiskt kan bli både en flod och en ocean. Jag vet att så många strävar efter värme, glädje och kärlek i världen och jag tror att ju fler som gör något litet vackert eller positivt är med och förändrar något - genom våra handlingar sprider vi både konkreta budskap och osynliga energier. Det är vad jag tror. Och det är en rikedom jag önskar även de med större makt vågade ta till sig och kämpa för =)

Kanske blir vi faktiskt inte lyckligare av mer pengar, av mer prylar. Kanske hade vi istället blivit lyckligare om vi umgicks mer med våra nära och kära, hjälpte varandra mer och insåg att det är helt ok att inte ha så himla mycket grejer, eller bo så flådigt eller stort... Ibland när jag riskerar att falla i åh-jag-måste-helt-enkelt-ha-en-massa-grejer-fällan så ställer jag mig frågan om jag verkligen behöver den eller den saken. Det är verkligen inte alltid jag lyckas hålla mig ändå, men allt som oftast kommer jag ju trots allt fram till att nej jag behöver inte ha den, men jag vill ha den. Då är det lättare att ta ställning till om jag ska köpa eller inte. Och när jag nu legat sjuk en vecka så tänkte jag lite tidigare idag på om jag nu är en väldig massa olyckligare för att jag inte handlat fullt med saker den här veckan, men nej jag är ju precis lika lycklig ändå. Men jag vet...det är inte alltid lätt att leva som man lär, jag gör det verkligen inte alltid, men jag försöker och jag vet åtminstone vad jag strävar efter. Jag strävar efter mer av den kvalitén som min inre rikedom ger mig =)

Vad tycker ni?

1 kommentar:

  1. Den största och viktigaste rikedom att sträva efter är lycksalighet och ro i själen och att få ge och ta emot kärlek. Utan den är vi ingenting till slut. Men jag tror att vårt samhälle har gjort det oerhört svårt att ta sig dit utan viss ekonomisk och materiell rikedom. Om man ska finna harmoni utan pengar måste man nog välja bort att tillhöra samhället i stort. För annars hamnar man bara utanför ändå utan att själv valt det och det leder till känslor av ensamhet, otillräcklighet m.m. Utan pengar bör man nog välja en liten stuga på landet nära naturen där tystnaden skänker frid och behoven är små. Väljer man inte stugan bör man starta sökandet efter sig själv genom pengar, saker, resor, restaurangbesök, mode, upplevelser, intressen och allt det där.
    Det är först när man har ro i själen som man inget längre behöver. :-)

    SvaraRadera