söndag 31 juli 2011

DESSA RAKKNIVAR

Vad är verkligt? Det måste nog vara en av de mest spännande frågor jag ställer mig, och jag har ställt mig den under så väldigt många år. Nu senast för några minuter sedan när jag promenerade hem över stan. Jag älskar att plugga in hörlurarna, lyssna på all musik som flödar genom mig och mitt i allt detta ta in staden runt omkring mig - i det vackra mörkret, till de där tonerna...jag skapar en verklighet som är helt annorlunda än den jag hade upplevt om jag gick samma sträcka fast utan musik i öronen. Men är det samma verklighet? Vilken verklighet är mest verklig? Beroende på vilken musik jag spelar så upplever jag olika verkligheter....den melankoliska, den coola, den glatt sprattliga, den galopperande, den hänsynslösa...och jag älskar det.

När jag lite när som helst tittar omkring mig och ser killar och tjejer, män och kvinnor, med hörlurar inpluggade så tänker jag på hur de med hjälp av sin musik upplever sina egna verkligheter precis som jag gör när jag går över torget, i min egna värld och känner att det är Den Enda Verkliga Världen Såklart....det är därför en del av mig vill hitta en förklaring till hela vår världsbild som bygger på toner och musik...som den där filosofen för så oerhört längesedan...
Jag har ofta tänkt på vad som är verkligt, och vilken roll det spelar i kombination med till exempel precis lagom med alkohol. Missförstå mig mig rätt, men jag tänker bara...de gånger jag till exempel tar fram tarotkorten så känner jag att ett glas vin eller två (inte mer) öppnar mina sinnen precis tillräckligt för att jag ska "våga" känna in rätt tankar och känslor, och jag märker ju att det blir rätt. Det är bara ett exempel, och det är nog lätt att bagatellisera, men ibland undrar jag om de där två glasen kanske ger oss en vacker inblick av något Annat...



The stars the stars shining up above
Tell me stars who will give you love
The stars the stars lights of white and blue
Tell me stars why I look to you


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar