lördag 2 juli 2011

RYGGSLUT OCH GWYNETH

Lördag och min första dag i resten av mitt bloggande liv! Jag tror det här kan bli bra; att ha mina specifika dagar när jag skriver, och skulle inspirationen komma fler dagar så är ju faktiskt det bara bra. Men lördagar och onsdagar är mina utgångspunkter =)

Nu när jag nästan är helt frisk igen så har en annan liten bieffekt av att ligga så stilla så länge, dykt upp på min horisont. Egentligen gjorde den sig påmind även innan jag blev sjuk, men nu är det etter värre. Jag har fått himla ont i mitt ryggslut. Det har varit min ömma punkt under många år men jag har inte haft så hemskt mycket problem. De blev värre när jag började jobba med de små barnen och då lyfte ofta och inte alltid rätt. Nu när jag arbetar med de större barnen har det blivit mycket bättre, och det försvann faktiskt helt när jag började träna. Vaddå "faktiskt" egentligen, det är ju inte så konstigt att ryggen blir bättre med träning... Och som ett brev på posten har det onda kommit tillbaka nu när jag gått många veckor utan några stunder på Lokomotion. Några lyft av de små har det visst också blivit. Och nu har jag dunderont eftersom jag inte rört mig när jag varit sjuk. Alltså letar jag bra övningar på youtube för att kunna göra något hemma. Det fina med att ha ont i nedre delen av ryggen är att jag märker att det är väldigt enkla övningar som hjälper mig. Jag har också lärt mig att det ofta inte hjälper att massera där man har ont, för problemet sitter ofta i höften och musklerna där omkring. Kan ju vara bra att veta =) Men det har känts lite smålöjligt när jag exempelvis på jobbet står och pratar med någon och helt plötsligt lutar mig ner mot marken med hela överkroppen för att sträcka ut musklerna i den där delen av ryggen..."Vad gör du egentligen?" har jag hört många gånger nu =) Men - jag hoppas på lite hemmaträning så det blir bättre!

Jag läste en artikel någonstans om vem det nu var som sa att hon minsann inte tränar, utan äter rätt istället och att det räckte för henne. Det där har tydligen hakat sig fast hos mig för jag märker att jag rätt ofta tänker tanken om det kanske kan vara rätt även för mig? Eller är det bara den lata sidan av mig som pratar så? Jag kan ju kanske fokusera på de problemområden jag har och i så fall stärka dem. Just nu (och för alltid förmodar jag) handlar det ju om ryggen. Men kanske lite-i-taget-tanken kan trigga mig att även komma iväg till Lokomotion oftare?

************************************'

Igår var det jag och Gwyneth. Jag snubblade över mrs Paltrows sida på nätet, den heter GOOP (www.goop.com) och där skriver hon om mat, ställen värda besök, må bra-tips och mycket mer. Jag har alltid gillat henne utan att riktigt veta varför. Men nu börjar jag fatta. Jag följer inte hennes filmer så värst mycket, men däremot har jag mer och mer upptäckt att jag gillar de sidor hon visar upp för omvärlden bredvid skådespeleriet. Hon hade en serie där hon och några vänner reste runt i Spanien och upplevde deras matkultur - människan pratar ju flytande spanska och de reste till så vansinnigt vackra ställen och lagade så fantastisk mat och hon verkade verkligen intresserad och vetgirig. Och nu sprang jag alltså på hennes sida som både är snygg och full av livet, tips och råd och både yta och djup. Jag gillar sånt! Men, det var inte det jag skulle berätta - det jag ville komma till var att när jag igår kände mig lite piggare, gjorde jag ett par små pizzor med Gwyneths egen hemgjorda tomatsås som inspirationskälla. Och den kan jag tipsa om! god! Hemligheten är morot och att låta det koka länge. Så här kommer receptet från sidan, kanske att ni får scrolla ner en bit för att hitta det =) Jag lade även till lite hackad röd chili för att få lite sting.

http://goop.com/newsletter/132/en/

Jag har även, sedan igår, börjat med en hälsodrink på morgnarna som jag blev tipsad om av älskade Carro! Superenkel och himla god - du mixar helt enkelt bara ihop två nävar färsk spenat, en halv pressad apelsin och en halv banan - et voilà!

*******************************************

Jag tänkte skriva om rikedom också, men jag får nog ta det lite senare för nu märker jag att det här börjar bli ett långt inlägg och jag vet att det ju kan vara lite jobbigt att ta sig igenom sådana haha...så, till senare idag eller... ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar