tisdag 19 april 2011

I BÖCKERNAS VÅLD

Det är ändå rätt så fantastiskt vilken dragningskraft böcker har på mig...och många med mig. Och nu är jag där igen - uppslukad av de sista kapitlen i boken jag läst ett tag, och sedan ett par veckor i ivrig undran vilken bok jag ska välja som min nästa. Det har funnits några förslag (det finns det alltid - det ligger alltid ett antal härliga böcker här i lägenheten som bara väntar på att få läsas), men så visste jag ju att Elina skulle låna mig fyra ljuvliga ting när jag kom till henne i Trollhättan...så svårt att hålla bokfingrarna i styr under tiden haha!
Men nu har jag dem - de fyra böckerna med så fasligt vackra omslag och orden "enter a world of faerie romance". Jag menar, gissa hur svårt jag har haft att hålla mig ifrån dem tills jag är färdig med den nuvarande boken! Så de senaste kvällarna har bestått av att - stunden innan lampan släckts - först läsa några sidor av denna spännande och uppfriskande "faerie romance" för att sedan avsluta med några hastigt lästa sidor i den andra boken, om Julius Caesar (det är så helt otroligt att det jag läser verkligen har hänt, jag älskar de böckerna och berättelserna...men det tar sån tid att läsa dem hihi, för jag insuper verkligen varje ord och stavelse, läser om och igen bara för att låta orden sjunka in ännu mer..). Den käre Julius har mig i sitt grepp, har haft det ett tag, och det känns nästan lite skämmigt mot honom att jag ens tänker tanken på att hasta mig igenom de sista kapitlen...men så blir det med böcker och ord och öden och människor och väsen. Man fångas upp av dem och de släpper inte taget, även om ens sinne ivrigt och nyfiket vill dyka ner i nästa värld...öppna upp boken och läsa de första, främmande orden...och i förhoppning om att de ska trollbinda från första stavelsen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar